Czym jest ZAW-FA?

Jest to zawiadomienie o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Składają je podatnicy i podmioty nadające lub odbierające osobie fizycznej uprawnienia do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Składa się je do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Można je złożyć na dwa sposoby:

  • elektronicznie – poprzez pieczeń kwalifikowaną,
  • papierowo – do właściwego urzędu skarbowego.

Czym jest KSEF?

KSEF – Krajowy System e-Faktur który działa od początku 2023 (w teorii). Jest systemem, pozwalającym na m.in. na wystawianie, przechowywanie i udostępnianie
faktur w sposób ustrukturyzowany dzięki indywidualnemu kontu w systemie KSeF lub za pośrednictwem systemu finansowo-księgowego zintegrowanego z KSEF podatnik będzie mógł wystawić e-fakturę. Odbiorca może fakturę podejrzeć oraz pobrać do pliku XML. Faktury są zbierane w systemie Ministerstwa Finansów (MF) dostępnym pod adresem https://ksef.mf.gov.pl/web/home a do celów testowych (bez skutków prawnych). https://ksef-demo.mf.gov.pl/web/home Faktura wysłana do KSeF która otrzymała numer KSeF jest traktowana na równi z fakturą papierową czy fakturą elektroniczną. W stosunku do praktyki rynkowej największą różnicą jest fakt że takiego dokumentu nie można „podmienić”. Oznacza to że w przypadku popełnionego błędu podczas fakturowania jedynym sposobem jego naprawy jest korekta.

Nad częścią “A” należy podać dane podatnika lub podmiotu, który nadaje lub odbiera uprawnienia w KSeF.

Np. właściciel firmy jednoosobowej kiedy nadaje uprawnienia dla swojego biura lub spółka zoo która nadaje je dla członków zarządu. Odpowiednio nadaje uprawnienia właściciel JDG lub Spółka zoo.

UWAGA! Pozycję 4 uzupełnia się jedynie w momencie gdy podatnik składa więcej niż jeden formularz ZAW-FA.  Nadający uprawnienia wypełnia tylko białe pola, szare pola nie są wypełniane przez nadającego uprawnienia.

Część A:

Należy wybrać:

  • Właściwy urząd skarbowy – kliknij i wyszukaj swój urząd 
  • Cel złożenia formularza (nadanie lub odebranie uprawnień, zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny podatnika).

    Sugerujmy wybrać: nadanie uprawnień chyba że wprowadzamy zmiany to odpowiednio wybrać co chcemy zrobić .

Część B:

Należy podać dane osoby/podmiotu nadającej uprawnienia do korzystania z KSeF  (rodzaj podmiotu, nazwa lub imię i nazwisko, adres, dane kontaktowe).

  • Podmiot niebędący osobą fizyczną – np. Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością np. spółka chce nadać uprawnienia członkowi zarządu,
  • Organ egzekucyjny,
  • Osoba fizyczna – jeśli jest to osoba prowadząca Jednoosobową Działalność Gospodarczą. 

Część C:

W następnym kroku trzeba uzupełnić dane podmiotu/osoby której uprawnienia mamy zamiar nadać. Należy wybrać rodzaj identyfikatora w zależności od sytuacji (zobacz przykłady poniżej) jest to NIP lub PESEL, nazwa podmiotu lub imię i nazwisko, adres, dane kontaktowe.

Odpowiednio księgowej lub członka zarządu w zależności od tego komu chcemy przekazać uprawnienia.

Należy wybrać rodzaj identyfikatora 2. PESEL i wpisać PESEL, imię, nazwisko, adres i dane kontaktowe.

Jeśli osoba posiada NIP/PESEL nie uzupełniamy punktów: 24, 25, 26, 27.

W przypadku braku identyfikatora trzeba zawrzeć dodatkowe informacje: data urodzenia, rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz jego numer, seria i kraj. Najczęściej jest to wybierana opcja w momencie gdy jest mowa o obcokrajowcu. 

Część D:

Wypełnia się w przypadku gdy:

  • w polu nr 6 zaznaczono „zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny podatnika”. W takim przypadku nie wypełnia się części – w wypadku gdy nie zgłaszamy bezpośrednio osoby np. Jan Kowalski, zgłaszamy natomiast konkretny podpis kwalifikowany. Uwaga! przy zmianie podpisu druk trzeba będzie złożyć ponownie!
  • w polu nr 6 zaznaczono „nadanie uprawnień” oraz osoba uprawniona do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymieniona w części C, nie posiada numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL oraz/lub posiada wyłącznie kwalifikowany podpis elektroniczny niezawierający numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL – najczęściej ta opcja jest wybierana w przypadku gdy mowa jest o obcokrajowcu nieposiadającym PESELu i/lub NIPu.

W przypadku zaznaczenia „zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny podatnika” każdą zmianę kwalifikowanego podpisu elektronicznego należy zgłaszać odpowiednio w trybie nadania uprawnień lub zgłoszenia danych unikalnych kwalifikowanego podpisu elektronicznego podatnika.

Część E:

Następnie trzeba złożyć podpis podatnika, podmiotu lub osoby reprezentującej, która nadaje lub odbiera uprawnienie w KSeF.

Przykład odpowiedniego wypełnienia:

  • Dane właściciela Jednoosobowej Działalności Gospodarczej w przypadku JDG
  • Dane członka zarządu w przypadku Spółki Z Ograniczoną Odpowiedzialnością

Dowiedz się więcej czytając artykuł:

Zobacz to na nagraniu z webinaru w linku poniżej:

Zobacz najnowsze wpisy na naszym blogu:

Czy ewolucja papierowego obiegu dokumentów jest możliwa?

W dobie cyfryzacji, kiedy technologia przenika niemal każdy aspekt naszego życia, a sztuczna inteligencja zaczyna być obecna na każdym kroku, zarządzanie dokumentami również przechodzi rewolucję, choć zdecydowanie wolniej niż wiele inne aspektów zarządzania firmą. Elektroniczny obieg dokumentów - bo tak zwie się ta rewolucja - staje się coraz bardziej popularny w firmach na całym świecie. Ale czym właściwie jest elektroniczny obieg dokumentów i dlaczego warto go wdrożyć? Przyjrzyjmy się temu bliżej, porównując go z tradycyjnym obiegiem, zwanym jako papierowo-segregatorowym. Co to jest Elektroniczny Obieg Dokumentów? Elektroniczny obieg dokumentów to system zarządzania dokumentami w firmie za pomocą specjalistycznego oprogramowania, stoi on w opozycji do zarządzania dokumentami poprzez sekretariat, segregatory i tysiące kroków. Elektroniczny obieg umożliwia szybki przepływ informacji, automatyzację procesów oraz bezpieczne przechowywanie i archiwizację dokumentów. Dzięki niemu,...

Po webinarze dodatkowe materiały

Po obejrzeniu Webinariu mogą się pojawić kolejne pytania na które tutaj odpowiem i dam odnośniki do materiałów dodatkowych. 1 stronne instrukcje dla Ciebie i Twojego klienta: Jak wypełnić druk ZAW-FA? Instrukcja TUTAJJak wygenerować token w KSeF? Instrukcja TUTAJ Domyślam się iż z każdą godziną, dniem pojawiają się nowe pytania "czy moje dokumenty się nadają", "jak to będzie działać z moim programem księgowym" czy "jak najlepiej przekonać klientów do dostarczania dokumentów". Jeśli to lub jakieś inne pytanie się pojawi to zapraszam do umówienia się na indywidualną bezpłatna rozmowę wybierając odpowiedni termin poprzez kalendarz dostępny tutaj. w trakcie której możemy przez telefon i/lub zdalne połączenie: przetestować odczyt dokumentów, odpowiednio je opisać projektami, MPK itp, przenieś do programu księgowego na którym pracujesz który będziemy mieli w wersji demonstracyjnej. Z doświadczenia wiem iż pierwszym krokiem do wprowadzenia zmiany sposobu pracy (który był praktykowany...

KSEF – nowa rzeczywistość dla firm

Zobacz to na nagraniu z webinaru w linku poniżej lub przeczytaj poniższy artykuł:Artykuł będzie w przyszłości aktualizowany i tutaj pojawią się linki do aktualizacji. Czym jest KSEF? KSEF - Krajowy System e-Faktur który działa od początku 2023 (w teorii). Jest systemem, pozwalającym na m.in. na wystawianie, przechowywanie i udostępnianiefaktur w sposób ustrukturyzowany dzięki indywidualnemu kontu w systemie KSeF lub za pośrednictwem systemu finansowo-księgowego zintegrowanego z KSEF podatnik będzie mógł wystawić e-fakturę. Odbiorca może fakturę podejrzeć oraz pobrać do pliku XML. Faktury są zbierane w systemie Ministerstwa Finansów (MF) dostępnym pod adresem https://ksef.mf.gov.pl/web/home a do celów testowych (bez skutków prawnych) https://ksef-demo.mf.gov.pl/web/home. Faktura wysłana do KSeF która otrzymała numer KSeF jest traktowana na równi z fakturą papierową czy fakturą elektroniczną. W stosunku do praktyki rynkowej największą różnicą jest fakt że takiego dokumentu nie można...

KSEF – nowa rzeczywistość z perspektywy biura rachunkowego

Zobacz to na nagraniu z webinaru w linku poniżej lub przeczytaj poniższy artykuł:Artykuł będzie w przyszłości aktualizowany i tutaj pojawią się linki do aktualizacji. Czym jest KSEF?KSEF - Krajowy System e-Faktur który działa od początku 2023 (w teorii). Za jego pomocą można wystawić fakturę w sposób strukturyzowany i odbiorca może tak fakturę podejrzeć oraz pobrać do pliku XML. Faktury są zbierane w systemie Ministerstwa Finansów (MF) dostępnym pod adresem https://ksef.mf.gov.pl/web/home a do celów testowych (bez skutków prawnych) https://ksef-demo.mf.gov.pl/web/home Faktura wysłana do KSeF która otrzymała numer KSeF jest traktowana na równi z fakturą papierową czy fakturą elektroniczną. W stosunku do praktyki rynkowej to największą różnicą jest że takiego dokumentu nie można „podmienić” a więc albo wstrzymujemy się z wystawieniem faktury do ostatniego momentu albo będziemy więcej korygować 🙂 Uprawnienia – kto i jak można uzyskać dostęp do KSEFZanim omówimy kwestie wysyłki i...

Zagrożenie związane z tradycyjną usługą archiwizacji w biurze rachunkowy

W biurze rachunkowym archiwizacja dokumentów jest jednym z najważniejszych procesów, ponieważ wiele dokumentów finansowych musi być przechowywanych przez wiele lat. Jednakże, tradycyjna archiwizacja papierowa może być bardzo kosztowna i może wiązać się z pewnymi zagrożeniami dla dokumentów. Oto kilka zagrożeń, które można napotkać w przypadku archiwizacji dokumentów papierowych: Zagrożenia archiwizacji dokumentów papierowych Uszkodzenia fizyczne: dokumenty papierowe są podatne na uszkodzenia fizyczne, takie jak zalanie, pożar, wilgoć lub temperatura (faktury z drukarek termicznych tzw. paragonowe). W przypadku takiego uszkodzenia, dokumenty mogą zostać utracone na zawsze. Utrata dokumentów: w przypadku tradycyjnej archiwizacji papierowej istnieje ryzyko utraty dokumentów, ponieważ mogą być one umieszczane w różnych miejscach i nie zawsze łatwo je znaleźć np. zagubić się w transporcie między domem pracownika a biurem, Brak prywatności: dokumenty papierowe są trudne do zabezpieczenia...

Jak wprowadzić elektroniczną wymianę dokumentów

Czas to pieniądz mówi stare przysłowie. Doskonale o tym wiedzą biura rachunkowe, których większość prac spiętrza się w krótkim okresie pomiędzy otrzymaniem dokumentów od klienta a 20 dniem każdego miesiąca, kiedy trzeba wysłać pierwsze deklaracje. Karuzela związana z ciągłą zmianą przepisów i oczekiwania klientów, że biuro rachunkowe znajdzie odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości wymaga większego skupienia się na pracy merytorycznej. Wygospodarowanie większej ilości czasu na nią wymaga zredukowania do minimum czynności automatycznych i powtarzalnych. Aby osiągnąć ten cel wielu księgowych zaczęło używać do tego oprogramowania OCR. Skanowanie dokumentów stało się codziennością w wielu biurach rachunkowych, gdyż znacznie ograniczyło czas potrzebny na wprowadzania dokumentów do programu księgowego. Wielu klientów SaldeoSMART zauważyło, że proces ten można jeszcze skrócić dzięki elektronicznej wymianie dokumentów z klientami. Ale jak to zrobić? Moi klienci nigdy się na to nie...

SaldeoSMART a opór pracowników

Podczas prowadzenia rozmów dotyczących wprowadzenia SaldeoSMART spotkałem się z sytuacją, kiedy właściciel biura rachunkowego dostrzegał duże korzyści płynące z automatyzacji procesu wprowadzania faktur do programu księgowego, jednak spotykał się z dużym oporem pracowników. Efektem takiej sytuacji była rezygnacja z wprowadzania zmian lub niepełne wykorzystanie możliwości jakie daje program. Początkowe obawy i niechęć pracowników można jednak przełamać. Pracownicy boją się zmian Bez wątpienia możemy powiedzieć, że większość ludzi nie lubi zmian. Wolą pracować w otoczeniu znanym, korzystać ze sprawdzonych rozwiązań nawet jeśli są nieefektywne. Wprowadzenie innowacji zawsze budzi niechęć i powoduje stres. Ile razy słyszeliśmy narzekania na dotychczas używane programy lub metody pracy? Kiedy jednak pojawia się propozycja wprowadzenia zmiany mającej ją ułatwić okazuje się nagle, że „to co było do tej pory jest dobre”. Zaczyna pojawiać się opór. Jego bezpośrednie powody można najczęściej...